Kolik vám za zlato dá další kupující? Neřešte to, prodávat teď nepotřebujete

02.07.2015 14:47:20
cid-66-kulicka-1435841379.jpg

Někdy se setkáváme s argumentem proti investování do zlata, který má fungovat obecně na všechny investice: Hodnota investice odpovídá pouze a jedině tomu, kolik za ni bude ochoten zaplatit kupující v době, kdy se bude aktivum prodávat, případně když se bude muset prodávat. Zlato i z této argumentace vychází vítězně.

Zlato je jako cíl uložení peněz naprosto transparentní. O které firmě a jejích akciích, dluhopisech, natožpak derivátech toho víte tolik jako o tomto kovu? Zlato je vzácná komodita, jejíž i malé množství dokáže uchovat velkou hodnotu. I proto po tisíce let fungovalo jako platidlo a ještě ve 20. století byla snaha s jeho pomocí dosáhnout stability na světových měnových trzích. Kdo hledá důkaz o vnitřní hodnotě zlata, snad ho právě našel.

Stabilita a jistota jsou podobně jako zlato velice vzácné komodity. Investoři, kteří před krizí drželi třeba akcie Lehman Brothers nebo řecké státní dluhopisy, přemýšlí už dnes možná o svých úsporách jinak. Své vědí i tisíce Čechů, kteří v 90. letech své prostředky svěřili kampeličkám a přišli o ně.

Lidé slyší na atraktivní nabídku. Pro investory je atraktivní příslib zhodnocení vložených peněz, dividenda, u spořicích produktů pak co nejvyšší úroky. Na tom není nic špatného, investování i spoření mají smysl. I vklady v kampeličkách, dluhy Řecka nebo třeba americké nemovitosti ale byly ve své době atraktivními nabídkami, a stačilo přitom pár měsíců, aby přišly o významnou část hodnoty (v případě vkladů v kampeličkách se dokonce peníze ztratily úplně). Část peněz by proto vždy měla být ukládána do něčeho, co nezmizí, co se nemůže ztratit před očima upřenýma na monitor s burzovními daty.

S akciemi, dluhopisy i některými dalšími typy investic je to totiž jako s fotbalisty. Ti mohou mít skvělé statistiky z předchozích let, výlučnou pozici v sestavě a na hřišti post, na kterém dosud vynikali, a přece se góly a s nimi vítězství týmu nedostavují. Někdy může být problém v celém mužstvu (i akcii kvalitní firmy stáhne dolů převažující negativní nálada), jindy se hráč může zranit, mít osobní problémy a podobně (konkrétní problémy firmy). Jako trenér s tím můžete různě pracovat, hráče nestavět, pomoci mu i mimo samotný sport. Jako majitel klubu ale musíte být vždy schopni hráče vyměnit, prodat (stejně jako u akcie i výrazně pod nákupní cenou), koupit jiného. V takové situaci byste neměli mít prázdnou klubovou pokladnu.

Fotbalový boss vsadí na hotovost, investor by měl alespoň část peněz „na horší časy“ uložit do zlata. V případě, že bude potřebovat „rychlé“ peníze, nebude mít totiž díky transparentnosti této tradiční formy uložení hodnoty problém kov prodat za příznivou cenu. Tlak nedostatku likvidity na trhu se zlatem je ve srovnání s jinými typy investic minimální, poptávka velice stabilní, a cena kovu tím pádem ve zmíněných „horších časech“ zpravidla roste. Nákupem zlata je na sebe nepřivoláte, ale zajistíte se pro případ, že přijdou.

V Praze, dne 2.7.2015

Zdroj: TROYSKÁ UNCE a.s.

Zavolejte nám...
+420 734 281 609